Події
Коли кожен громадянин важить: ізраїльський досвід соціальної інклюзії для України
27 липня 2018, 16:28

Ремарки виступу Аріель Родаль-Шпілер, колумністки, співробітниці  Міждисциплінарного центру в Герцлії (IDC Herzliya), на конференції «Досвід державотворення Ізраїлю: уроки для України», яка була проведена 12 червня Центром «Нова Європа» спільно із «Українсько-Єврейською зустріччю».

 

Ізраїль – держава із восьмимільйонним населенням – відома на весь світ ставленням до своїх громадян: в умовах постійної загрози, конфлікту з Палестиною та внаслідок тої колективної травми, яку отримала нація унаслідок Голокосту, політика Ізраїлю стосовно людського капіталу країни є безкомпромісним: кожна людина є цінною. Це стосується усіх громадян і зокрема – осіб з особливими потребами.

Політика держави така: особи з особливими потребами повинні відчувати не тільки те, що про них піклується держава та громадянське суспільство, але й що вони також є частиною національного досвіду та історії – іншими словами, йдеться не просто про інклюзію, але й розширення їхніх можливостей – як і можливостей країни. Такі люди повинні відчувати не тільки, що про них піклуються держава та громадянське суспільство, але й що вони також є частиною національного досвіду та історії. У процесі виховання їх треба заохочувати робити свій унікальний внесок у майбутнє держави у будь-який спосіб; це те, що Ізраїлю вдається робити дуже добре.

 

Люди з розладами аутистичного спектру

В Ізраїлі живуть біля одного мільйона людей з особливими потребами – це приблизно одна восьма від усього населення. У однієї зі ста дитини діагностуються розлади аутистичного спектру (РАС). В Ізраїлі приділяють особливу увагу ранній терапії для дітей із РАС. Для сімей із дітьми з РАС доступні три сеанси терапії на тиждень, включаючи логопедику, ерготерапію та фізіотерапевтичну допомогу, а також інші субсидовані лікувальні практики, такі як терапевтична верхова їзда, арт-терапія або гідротерапія. Вони також мають право безкоштовно відвідувати літні табори, отримувати податкові пільги, знижки на водопостачання, електроенергію та телефонні рахунки, позачергове обслуговування, збільшення лікарняної відпустки для батьків та багато чого іншого.

Головна філософія політики Ізраїлю стосовно людей із особливими потребами – як дітей, так і дорослих – протягом всього їхнього життєвого циклу – це інклюзія у максимально можливій міри.

У освітній сфері основним принципом є інтеграція учнів з особливими потребами саме до системи загальної освіти, а не до окремих установ, з тією метою, щоб надати можливість дитині з особливими потребами бути активною частиною суспільства. Це також дозволяє “звичайним” учням розуміти потреби їхніх однолітків із різними вадами; це сприяє рівності, повазі та солідарності.

Ізраїльський Національний закон про спеціальну освіту від 1988 року стверджує, що мета спеціальної освіти полягає у просуванні та розвитку здібностей і потенціалу дітей із особливими потребами задля того, аби вони стали працездатною частиною суспільства. Цей закон передбачає спеціальну освіту для осіб віком від 3-х до 21-го років.

Для дітей із особливими потребами розроблено цілий ряд опцій, допоміжних систем та спеціально адаптованих навчальних режимів. До них відносяться:

  • Спеціальні класи у загальноосвітніх школах. Існують різноманітні типи спеціальних класів, у тому числі такі, де учні одну частину свого навчального дня проводять у звичайних класах, а іншу – у спеціальних, а також ті, де діти з особливими потребами навчаються разом з іншими учнями з двома вчителями (один звичайний, а інший є фахівцем у сфері спеціальної освіти).
  • Опція особистого «тіньового» помічника для дітей старшого віку в рамках загальноосвітньої системи.
  • Додаткові центри підтримки для дітей з особливими потребами, включаючи мультидисциплінарні ресурсні центри для учнів у загальноосвітніх установах. Такі центри забезпечують підтримку, нагляд і лікування з боку вчителів спеціальної освіти, професійних терапевтів, фізіотерапевтів, логопедів тощо.

Для учнів, які змушені відвідувати установи спеціальної освіти, докладається максимум зусиль, щоб мінімізувати сегрегацію та виключення. Для дітей, які відвідують спеціальні школи, але мають форми інвалідності, такі як аутизм зі зниженою функціональністю чи церебральний параліч, розроблені програми інтеграції із загальноосвітніми школами, що розташовані поруч. Такі програми дозволяють цим учням частину навчального дня проводити у загальноосвітніх школах із помічником або ж без нього.

Рішення про зарахування учнів зі спеціальними потребами до загальноосвітніх закладів або до спеціальних установ приймається після оцінки їхніх індивідуальних потреб у сфері освіти. Проте у більшості випадків останнє слово залишається за батьками.

Після закінчення середньої школи наступним етапом для значної частини ізраїльтян є обов’язкова служба у лавах збройних сил. Більшість ізраїльтян з особливими потребами, включаючи тих, хто має розлади аутистичного спектру, звільняються від призову до армії, але багато з них висловлюють бажання служити у лавах збройних сил, і для них існують значні можливості це здійснити. Армія оборони Ізраїлю (АОІ) – це такий собі “великий зрівнювач”, де перетинається молодь із різних сфер діяльності. У тих молодих людей, яких не взяли до лав збройних сил, можуть виникнути перешкоди в їхньому житті, оскільки військова служба є значним кроком у ізраїльському суспільстві як символічним, так і професійним. Ці люди ризикують опинитися на узбіччі суспільства та навіть мати складнощі при вступі до університету або у пошуку роботи.

Існує декілька програм, які сприяють залученню до лав збройних сил осіб із особливими потребами. Наведемо такі два приклади:

  • “Особливий у військовій формі” (“Special in Uniform”) – партнерська програма Міністерства оборони, Єврейського національного фонду та інших інституцій, що об’єднує молодь з обмеженими можливостями в АОІ та допомагає підготувати їх до кар’єри та інтеграції до дорослого суспільства після військової служби. Ця програма робить акцент на унікальних талантах і навичках кожної людини та знаходить йому/їй відповідну роботу в АОІ, у рамках якої можна використовувати свої здібності.
  • “Ro’im Rachok” – програма, призначена для підготовки молодих людей із розладами аутистичного спектру за професіями, необхідними для АОІ та ринку праці у цивільному секторі. Вона була розроблена в 2013 році двома ветеранами Моссада, які зрозуміли, що певні особи з аутизмом можуть бути надзвичайно кваліфікованими у таких аспектах, як, наприклад, аналіз знімків повітряної розвідки та розрізнення найдрібніших деталей. Програма використовує проникливі здібності учасників, а також їхню схильність до точності та здатність гарно запам’ятовувати інформацію. Таких осіб приймають у найбільш елітні та секретні підрозділи військової розвідки, де вони ретельно вивчають супутникові зображення або відповідають за якість програмного забезпечення військових. Таких солдатів супроводжують терапевти як для їхньої власної користі, так і для усунення можливих соціальних бар’єрів між ними та командирами і колегами. Разом з тим, ця програма також готує людей до майбутньої кар’єри в технологічному секторі, що так стрімко розвивається в Ізраїлі.

В Ізраїлі були схвалені спеціальні закони для людей із особливими потребами, які, зокрема, зобов’язують кожне державне відомство та асоціацію приймати на роботу 5% працівників з фізичними або емоційними вадами. Сам Кнесет став першим урядовим органом, який виконав цей закон, і зараз він забезпечує роботою людей з особливими потребами значно більше, ніж того вимагають п’ятивідсоткові квоти.

Крім того, в Ізраїлі існують сотні організацій, які надають терапію, а також медичні, рекреаційні та житлові послуги для людей з особливими потребами.

 

Розширення можливостей наступного покоління:

Розширення можливостей майбутніх лідерів також є ключовим чинником у посиленні національної стійкості та національним пріоритетом Ізраїлю. Я маю честь працювати у двох установах, які втілюють ці принципи: Міждисциплінарний центр в Герцлії та Єврейський Дипломатичний Корпус Всесвітнього Єврейського Конгресу. Обидві установи ставлять на меті навчання нового покоління лідерів та наділення молодих людей можливостями змінити свою спільноту, суспільство та світ.

Міждисциплінарний центр в Герцлії  є першим приватним університетом Ізраїлю. Тут ставляться до студентів як до партнерів. Головна мета Міждисциплінарного центру – забезпечити учнів необхідними інструментами для того, щоб стати лідерами як в Ізраїлі, так і за кордоном. Центр робить акцент на ініціативі та лідерстві, інноваціях та підприємництві, а також громадській активності. Підготовка майбутніх лідерів частково здійснюється через освітні програми, які поєднують академічне навчання з практичними заняттями  та заохочують інноваційне мислення. Серед випускників Міждисциплінарного центру в Герцлії є члени Кнесету, підприємці в сфері високих технологій тощо.

Єврейський Дипломатичний Корпус є провідною програмою Всесвітнього Єврейського Конгресу. Це всесвітня мережа молодих єврейських професіоналів, що діють у сферах дипломатії та державної політики від імені Світового Єврейства. У всьому світі налічується 200 членів Єврейського Дипломатичного Корпусу, багато з них знаходяться в Ізраїлі. Функціонування Корпусу спрямоване на адвокацію основних напрямків діяльності Всесвітнього Єврейського конгресу, таких як міжконфесійні відносини, боротьба з делегітимізацією Ізраїлю, антисемітизмом та спадщиною Голокосту, а також захист прав людини та меншин. Єврейський Дипломатичний Корпус надає можливість молодому поколінню взяти на себе лідерські ролі у тих питаннях, які мають значення для Ізраїлю та світового єврейства.

Підпишіться на новини Центру "Нова Європа", щоб знати все першим!

Підпишіться на наш місячний дайджест, щоб нічого не пропустити!