Протести “жовтих жилетів” (назва походить від жовтих світловідбивних жилетів, які, згідно із законом, повинні возити з собою всі водії і надягати в разі поломки транспортних засобів або інцидентів на дорогах) у Франції тривають вже місяць, і кожна нова хвиля стає все запеклішою. Перші масштабні акції по всій Франції прокотилися 17 листопада, відразу після анонсованого урядом підвищення з 1 січня 2019 року акцизів на бензин, дизель і машинну оливу. На вулиці вийшло понад 280 тис осіб. Мітингувальники перекривали основні “артерії” міст, автомагістралі, влаштовували акції протестів біля заправок і нафтобаз. За оцінками французьких економістів, через підвищення акцизів ціна на бензин і дизель злетіла б мінімум на 30%, що, в свою чергу, торкнулося б інтереси близько 20 млн водіїв і фермерів.
Мирні протести, як їх спочатку називали представники “жовтих жилетів”, запевняючи, що у них немає лідера, переросли в справжні вуличні бої. Агресивні протестуючі трощили й грабували, в буквальному сенсі, все на своєму шляху: люксові бутіки Louis Vuitton і Dior, всесвітньо відому мережу кав’ярень Starbucks і багато магазинів з технікою. За оцінками Міністерства фінансів Франції, через масштабні акцій протестів економічне зростання Франції в останньому кварталі цього року сповільниться на 0,1%. А ось в грошовому еквіваленті втрати власників готелів, кафе і магазинів, особливо в центрі Парижа, виглядають куди переконливіше. За оцінками французької Федерації торгівлі та дистрибуції, ця сума перевалила за 1 млрд євро.
Для президента Франції Еммануеля Макрона особисто протестна хвиля “жовтих жилетів” – справжнісінький поворотний момент його президентства.
“Головне завдання Макрона на сьогодні – відновити довіру і популярність. Звісно, запропоновані ним заходи дещо заспокоюють публіку, але не відновлюють довіри до нього. Макрон не зміг зреагувати в потрібний момент, коли ця криза тільки починалася, випустивши джина з пляшки. За цим послідували інші вимоги, які з самого початку не стосувалися цього протесту. Тому завдання номер один для Макрона – відновити довіру народу, тому що зараз у нього дуже низький рейтинг”, – сказав сайту “Сегодня” старший аналітик Центру “Нова Європа” Леонід Літра.