Аналітика
Пастки Придністровського врегулювання: як нам їх уникнути?
17 квітня 2018, 14:41
автор: Леонід Літра

Із початку російської агресії в Україні у Придністров’ї було проведено більше ста військових навчань. Нова особливість військових навчань після початку агресії в Україні полягає в тому, що російські окупаційні сили в Придністров’ї (відомі як ОГРВ) також брали участь у навчаннях разом із придністровськими збройними силами та російським миротворчим контингентом, намагаючись залякати Молдову імітаціями перетину Дністра за допомогою військових мостів.

У цьому контексті очевидне питання полягає в тому, як російські миротворці, які мають стримувати будь-яку військову діяльність у зоні безпеки, можуть протистояти російським окупантам, якщо вони проводять спільні військові навчання? Така ситуація є не лише абсурдною, а й небезпечною. Водночас Росія посилює власну роль сторони конфлікту, від якої вона намагалася дистанціюватися впродовж останніх 20 років, позиціонуючи конфлікт як проблему між Молдовою та Придністров’ям.

Однак з юридичної точки зору, особливо у контексті рішень Європейського суду з прав людини, Росія відповідає за все, що відбувається в Придністров’ї. У зв’язку з цим приклад Молдови міг би бути використаний Україною для захисту своїх позицій і, можливо, притягнення Росії до відповідальності за злочини в ОРДЛО.

Ще більш невтішним аспектом навколо військових навчань є те, що ОБСЄ не продемонструвала жодної реакції, а також не засудила ескалацію в регіоні. Понад те, ОБСЄ не має доступу до Придністров’я і не може спостерігати або запобігати порушенням на його території. Із іншого боку, місія ОБСЄ в Молдові досить гучно висловлювала свою позицію під час неформальних зустрічей, роздаючи поради про те, кого потрібно звільнити з уряду Молдови або в чому Україна та Молдова помиляються.

На відміну від місії ОБСЄ в Молдові, яка хоче досягти результатів будь-якою ціною, уряд Молдови бажає досягти прогресу в урегулюванні конфлікту без порушення конституції Молдови та створення прецеденту, який негативно вплине на інші конфлікти в регіоні, зокрема і в Україні.

Неефективне розв’язання конфлікту з високою ймовірністю може призвести до повторної ескалації, нестабільності або погіршення функціонування Молдовської держави. Дипломати виконують свою роботу і йдуть, тимчасом як людям доводиться жити з результатами їхньої діяльності. Окрім того, для порівняння, один дипломат зізнався, що якби місія ОБСЄ в Україні поводилась так само, як у Молдові, її мандат було б припинено «вже завтра».

Докладніше читайте у повній версії policy brief

Публікація видана в межах Ініціативи з розвитку аналітичних центрів в Україні, яку виконує Міжнародний фонд «Відродження» у партнерстві з Ініціативою відкритого суспільства для Європи (OSIFE) за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні. Думки та позиції, викладені у цій публікації, є позицією автора та не обов’язково відображають позицію Посольства Швеції в Україні, Міжнародного фонду «Відродження» та Ініціативи відкритого суспільства для Європи (OSIFE).

Підпишіться на новини Центру "Нова Європа", щоб знати все першим!

Підпишіться на наш місячний дайджест, щоб нічого не пропустити!