Аналітика
Кандидат Check-4: де Україна перебуває у виконанні 7 рекомендацій ЄС
4 травня 2023, 15:20
автор:

Минуло понад 10 місяців, як Україна отримала статус кандидата на членство в ЄС. А з ним і низку рекомендацій, які потрібно виконати для подальшого просування до членства.

Центр «Нова Європа» у партнерстві з низкою профільних аналітичних центрів та громадських організацій здійснили вже четвертий незалежний моніторинг виконання Україною рекомендацій ЄС.

З результатами «Кандидат Check-1» (від 17 серпня 2022 року) можна ознайомитись тут, «Кандидат Check-2» (від 8 листопада 2022 року) – тут, «Кандидат Check-3» (від 1 лютого 2023 року) – тут.

ЗАГАЛЬНА ОЦІНКА: 6,8 балів (було 5,8 балів).

Оцінки експертів (за 10-бальною шкалою):

  1. Реформа Конституційного Суду – 2 бали (раніше 2 бали)
  2. Реформа ВРП та ВККС – 8 балів (раніше 7 балів)
  3. Антикорупція: САП та НАБУ – 8 балів (раніше 7 балів)
  4. Боротьба з відмиванням коштів – 6 балів (оцінка не змінилась)
  5. Антиолігархічна реформа – не оцінюється (раніше 2 бали)*
  6. Законодавство про медіа – 9 балів (оцінка не змінилась)
  7. Законодавство про нацменшини – 8 балів (оцінка не змінилась)

*Звертаємо увагу на зміну методології оцінювання! Від моменту надання Україні 7 рекомендацій у червні 2022 року виконання рекомендації №5 (антиолігархічна реформа) фактично заморожене через відсутність висновку Венеційської комісії (ВК).

Водночас джерела свідчать, що в ЄС змінилося ставлення до цього критерію: там вважають ефективнішими інші механізми подолання надмірного впливу олігархів, аніж втілення “антиолігархічного” закону.

З огляду на це, колегія експертів «Кандидат Check» вирішила відкликати свою попередню оцінку (2 бали) та не оцінювати стан виконання цієї рекомендації взагалі. Оцінювання буде відновлено після того, як ВК надасть свій висновок та/або свою позицію з цього питання оприлюднить ЄС.

З метою коректного відображення динаміки імплементації 7 реформ, вважаємо за доцільне перерахувати результати попередніх видань «Кандидат Check» за новою методологією оцінювання:

  • «Кандидат Check-1» (2 місяці кандидатства) – 4,8 (було 4,4)
  • «Кандидат Check-2» (4 місяці кандидатства) – 5,2 (було 4,7)
  • «Кандидат Check-3» (7 місяці кандидатства) – 6,5 (було 5,8)

Резюме імплементації 7 реформ від Центру «Нова Європа»:

За понад 10 місяців кандидатства Україна продемонструвала відчутний поступ у виконанні 7 єврореформ – середній експертний бал становить 6,8 балів.

До повного виконання наближаються реформи №2 та №3: призначено 17 із 21 членів ВРП, яка своєю чергою вже почала співбесіди із 32 фіналістами конкурсу на посади до ВККС (два найважливіші суддівські органи України). У сфері антикорупції призначено керівників САП та НАБУ (останньому ще належить продемонструвати у роботі свою комптентність та політичну незалежність); НАБУ, САП та ВАКС також показують високу активність у справах щодо розслідування топкорупції.

Триває робота над фіналізацією реформ №6 та №7: ВРУ ухвалила у першому читанні закон про рекламу, який завершить уніфікацію українського медіа законодавства із Директивою ЄС про аудіовізуальні медіа послуги; триває розробка підзаконних актів, що забезпечать імплементацію закону про нацменшини.

Водночас, відбувається певна стагнація у виконанні рекомендації № 4: ще у вересні ВРУ ухвалила низку законодавчих актів у сфері відмивання коштів, що наближають Україну до стандартів FATF, утім з того моменту прогресу у виконанні цієї частини рекомендації немає. Також з початку січня 2023 року досі очікується затвердження Комплексного стратегічного плану реформування правоохоронного сектору України Офісом Президента.

Імплементація антиоліграхічної реформи фактично заморожена з моменту надання Україні статусу кандидата у червні 2022 року через відсутність висновку Венеційської комісії щодо відповідного закону. З огляду на це, виконання цієї рекомендації не оцінюється експертами.

Єдиним справді проблемним сектором залишається реформа Конституційного Суду України – механізм відбору суддів до КСУ, передбачений новим законом від 13 грудня 2022 року, не відповідає рекомендації Європейської Комісії, а зареєстрований 20 квітня законопроєкт №9225 додатково збільшує ризик політичного контролю над КСУ.

Центр «Нова Європа висловлює подяку партнерам, які долучились до проведення четвертого незалежного моніторингу імплементації реформ ЄС:

  • Мережі захисту національних інтересів «ANTS»,
  • Центру протидії корупції (ЦПК),
  • Фундації DEJURE,
  • Європейській правді,
  • Центру політико-правових реформ (ЦППР),
  • Transperency International Ukraine (TI),
  • Українському незалежному центру політичних досліджень (УНЦПД),
  • Детектор медіа

Експерти, що брали участь у дослідженні:

  • Михайло Жернаков, (DEJURE)
  • Роман Смалюк, Євген Крапивін (ЦППР)
  • Антон Марчук (ЦПК)
  • Олександр Калітенко (TI)
  • Сергій Сидоренко (“Європейська правда”)
  • Юлія Тищенко (УНЦПД)
  • Ганна Гопко (ANTS)

Ця публікація підготовлена Центром «Нова Європа» в рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст публікації є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.

Підпишіться на новини Центру "Нова Європа", щоб знати все першим!

Підпишіться на наш місячний дайджест, щоб нічого не пропустити!