Ми у медіа
Як Зеленський говорить про Донбас з європейськими партнерами?
19 червня 2019, 12:41
автор: Сергій Солодкий

Коментар Першого заступника ЦНЄ Сергія Солодкого для Радіо Донбас.Реалії

Президент України Володимир Зеленський вперше зустрівся з лідерами найсильніших союзників України в Європі. 18 червня він відвідав з офіційним візитом Берлін, а 17 червня Париж. Це перші його двосторонні візити на посаді президента. Франція і Німеччина є учасницями так званого «нормандського формату» – переговорів про врегулювання ситуації на Донбасі. Крім того, Зеленський анонсував у липні зустріч у «нормандському форматі».

Чим відрізняється президент Зеленський від попереднього українського президента, перебуваючи в Європі? Що чекає на Донбас після зустрічі країн «нормандської четвірки», якщо вона відбудеться? І чому Емманюель Макрон, зберігаючи санкції проти Росії, закликає не виключати її з Ради Європи?

Про це в ефірі Радіо Донбас.Реалії говорили експерт-міжнародник, перший заступник директора центру «Нова Європа» Сергій Солодкий та головний редактор UA: Ukraine Analytica, член правління Ради з зовнішньої політики «Українська призма» Анна Шелест.

 

 

– Під час зустрічі в Парижі з президентом Франції Емманюелем Макроном Володимир Зеленський заявив: «Завершення війни й повернення анексованих українських територій – це моє головне завдання. Але я розумію, що неможливо встановити мир військовим шляхом. Він матиме занадто високу ціну у тисячі людських життів. Єдиний ключ до миру – дипломатичний та санкційний тиск, тому я прошу його зберегти. І дуже сподіваюсь, що цьогорічне головування Франції у «Групі семи» сприятиме цьому питанню».

Вже багато оглядачів відзначили, що риторика Володимира Зеленського не відрізняється від риторики попереднього українського президента Петра Порошенка. Ви побачили якісь відмінності? І чому Зеленський говорить те саме, що й Порошенко?

Сергій Солодкий: З одного боку, говорить те саме, що й Порошенко. Думаю, що або сам Зеленський, або його радники усвідомлюють важливість для міжнародних партнерів інституційної пам’яті, політичної спадкоємності. У Франції, особливо в Німеччині було багато занепокоєнь, хто буде після Порошенка і як політика його наступника може позначитися на російській агресії. Як ми бачимо, Зеленський, повторюючи ключові меседжі, властиві й для попереднього президента, заспокоює партнерів у Євросоюзі.

З іншого боку, Зеленський розставляє дещо інші акценти. Ті, які хотіли б від нього почути, зокрема, у Парижі та Берліні, і це стосується гуманітарної сфери. Тих проектів, ініціатив, які мають бути спрямовані на полегшення життя українців на окупованих територіях.

– Ви маєте на увазі заяву про те, що Україна збирається відновлювати Донбас вже зараз?

Сергій Солодкий: Абсолютно. Він говорить про відбудову, про необхідність залучення Німеччини й Франції до цих проектів. У команді Зеленського говорять про інші ініціативи, інформаційного плану, про полегшення отримання пенсій тощо. Тобто гуманітарний блок, за який часто критикували попереднього президента.

– Якщо говорити простіше, європейські лідери бачать реальне бажання вирішити конфлікт на Донбасі?

Сергій Солодкий: Вони чують принаймні правильні заяви. Що буде насправді, ми не знаємо.

Ще головне питання – чи дозволить йому окупаційний режим вживати заходи й кроки, про які він говорить. Він може щиро бажати цього, деякі кроки йому вдасться виконати, а деякі, напевно, ні.

– Анно, у Парижі трапився інцидент. Перекладачка, яка перекладала слова Макрона, сказала від його імені: «Зеленський дав знаки зі своєї сторони, що він готовий на припинення вогню, готовий до діалогу з сепаратистами». Президент Зеленський одразу спростував ці слова. Він сказав: «Тут є невелика помилка, ми не готові до діалогу з сепаратистами, саме так я почув переклад. Ми готові у «мінському форматі» продовжувати відносини, ми готові припинити вогонь».

Як ви прокоментуєте цей інцидент? Навряд чи у такому питанні Макрон міг обмовитися. Це певна демократична гра зі сторони Макрона?

Анна Шелест: Не обов’язково. Тут хотілося б почути французьку мову, але у перекладачів теж бувають помилки. Особливо коли йде такий швидкий переклад.

У цій ситуації я б зробила акцент на реакції президента. Після всієї критики, яка була, швидка реакція та «червоні лінії», а переговори із сепаратистами для України – це «червоні лінії», це зіграло великий плюс для нього і в очах міжнародних партнерів, і в очах української публіки.

– Чи є щось нове у візитах до Парижа й Берліну? Чи бачите ви якесь вікно можливостей для реанімації Мінських домовленостей та «нормандського формату»?

Анна Шелест: Усім прекрасно зрозуміло, нашим партнерам в Парижі й Берліні, у першу чергу, що реанімація «нормандського формату» залежить від Російської Федерації. З іншого боку, є чітка позиція Емманюеля Макрона, який ще рік тому сказав, що у будь-який момент готовий зустрітися у «нормандському форматі», у випадку, якщо буде чіткий порядок денний. Тобто повинен бути конкретний план дій з конкретними досяжними результатами й конкретними датами виконання.

Фактично весь цей рік чіткого порядку денного, чітких обов’язків на себе ніхто не був готовий брати.

– Проте у Берліні Володимир Зеленський заявив, що підготовка до зустрічі лідерів країн «нормандської четвірки»: Німеччини, Франції, України, Росії почнеться вже у липні. Тобто з’явився якийсь порядок денний?

Анна Шелест: Я так розумію, що вони намагаються його напрацювати. В української сторони є певна надія, що російська сторона говорила протягом кількох місяців, що вони не хочуть спілкуватися з президентом Порошенком і будуть спілкуватися з ким завгодно іншим. Ось вони отримали іншого і в них пішов головний аргумент, що вони не готові спілкуватися.

Я думаю, поки що у Російській Федерації придивляються до нового президента й намагаються зрозуміти, чого більше: російських мрій про те, що новий президент буде менш антиросійським, чи він займає таку ж позицію і його «червоні лінії» нічим не відрізняються від попереднього президента.

– Якщо узагальнити, яким лідери Німеччини й Франції бачать мир на Донбасі?

Сергій Солодкий: У Німеччині й Франції хотіли б відновлення миру й тієї ситуації, яка була до російської агресії, тобто до лютого 2014 року. Інша справа, наскільки це можливо. Я впевнений, що ті дипломати, ті політики, які займаються питаннями російської агресії, є реалістами.

Думаю, наші партнери й частково сама Україна були б раді, що Росія щонайменше припинила стрілянину. Вже це могло б стати великим поступом. І це, певно, те, чого добивалися й намагаються досягти наші партнери в країнах Заходу.

А далі залежить від дуже багатьох чинників, як складеться ця конфігурація миру. Я б не виключав, що вона може скластися, як на території Придністров’я. Коли є заморожений конфлікт і Кишинів не може впродовж понад двох десятків років відновити свій контроль над територіями.

Я боюся, що у самої Росії як такого плану немає, він носить часто спонтанний характер. Росія не хоче втратити Україну й тримати над нею контроль. Інструментарій підбирається в процесі.

– Анно, наведу цитату Емманюеля Макрона: «Стосовно санкцій у Раді Європи, то насправді від них страждає не російська держава, а громадяни Росії. Тому що приналежність Росії до Ради Європи означає приналежність до юрисдикційного простору. Якщо Росія буде виключена з Ради Європи, все це стане неможливим». На ваш погляд, які мотиви у Макрона залишити Росію в Раді Європи? Чи може це бути певним заграванням з Російською Федерацією перед підготовкою зустрічі у «нормандському форматі»?

Анна Шелест: Я б не пов’язувала це з «нормандським форматом», тому що це позиція не тільки Емманюеля Макрона. Мені доводилося це чути й в Берліні від членів Бундестагу, така ж позиція є у певних нідерландських депутатів. Це дійсно трохи маніпуляція і це пов’язано з Радою Європи. Хоча наразі Росія не під санкціями у Раді Європи, вона самоізолювалася від Парламентської асамблеї.

Ніхто наразі не виключав Росію з Ради Європи. Окрім того, на Росію дійсно були накладені санкції у 2014 році, але тільки на її делегацію в Парламентській асамблеї. Тобто це невелика частина Ради Європи. І ніколи це не стосувалося суду з прав людини, на який посилається пан Макрон. Проблема у тому, що Росія ще до російсько-українського конфлікту не виконувала більшу частину рішення цього міжнародного суду.

– Навіщо тоді Макрону й німецьким політикам бути адвокатами Росії в Раді Європи?

Анна Шелест: Від них постійно чути, що потрібен майданчик для діалогу з Російською Федерацією, щоб хоч десь вона залишалася, щоб не ізолювати її, чи вона стане ще агресивніша. У цьому непогана логіка, якщо дивитися з їхньої сторони. Інше питання, чому це має бути саме ПАРЄ, хто заважає депутатам з Бундестагу зустрічатися з представниками російської Державної думи на інших майданчиках, якщо у цьому є необхідність.

Чому зациклилися на Раді Європи, яка одна з перших наклала санкції. Ми розуміємо, що йде серйозне лобіювання російської делегації в Парламентській асамблеї. Вони маніпулюють і тиснуть на європейських партнерів і питанням суду, й питанням діалогу. Їхня мотивація у тому, що якщо одна організація скасує санкції, це може викликати додаткові аргументи в рамках інших міжнародних організацій.

ОСТАННІЙ ВИПУСК РАДІО ДОНБАС.РЕАЛІЇ:

 

(Радіо Свобода опублікувало цей матеріал у рамках спецпроекту для жителів окупованої частини Донбасу. Якщо ви живете в ОРДЛО і хочете поділитися своєю історією – пишіть нам на пошту
Donbas_Radio@rferl.org, у фейсбук чи телефонуйте на автовідповідач 0800300403 (безкоштовно). Ваше ім’я не буде розкрите).

Підпишіться на новини Центру "Нова Європа", щоб знати все першим!

Підпишіться на наш місячний дайджест, щоб нічого не пропустити!