Ми у медіа
Заявка до НАТО і ЄС: мало спільного, але без паніки
3 жовтня 2022, 17:25
автор:

Блог Альони Гетьманчук для “Української Правди”

Оскільки заявку на членство в НАТО відразу почали прирівнювати до заявки на членство в ЄС – у владних кабінетах ще до її подання, то хотіла б ще раз і вже окремо прокомунікувати, в чому спільність і відмінність між ними.

-Спільність у тому, щоб скористатись моментом підтримки Украіни і на емоційному тлі досягнути того, що у “нормальні” часи було б просто нереально.

-Як і у випадку з НАТО, переважна більшість країн ЄС не хотіли чути не те, що про прискорене членство, але й про кандидатство. Тоді, коли ми подавали заявку, нас підтримували щодо кандидатства не більше 10 країн. Тут бачимо задекларовану підтримку членства 9 країн (з Каанадою не до кінця зрозуміло).

На цьому всі схожості, мабуть, і закінчуються.

Починаються відмінності.

-Бажання України стати членом ЄС ніколи не викликало таких дипломатичних конвульсій в західних столицях, як бажання стати членом НАТО. Понад те, воно ніколи не сприймалось як один з приводів, чому Путін почав повномасштабну війну. Амбіцію України стати членом в НАТО досі низка політиків та експертів на Заході – не кажучи вже про пересічний люд – вважає однією з причин повномасштабного вторгнення, хоча вже навіть Олафу Шольцу стало зрозуміло, що це насправді не так.

-У плані інтеграції в ЄС Україні було куди рухатись, бо на момент подання заявки у нас не було навіть перспективи членства (чи європейтскоі перспективи, як прийнято в ЄС). Отож, подаючись на членство за прискореною процедурою ми розуміли, що планом максимумом на цьому етапі може бути статус кандидата. З НАТО складніше – євроатлантичну перспективу, перекладаючи на мову ЄС, нам дали ще в Бухаресті, хоча, насправді, ми вже тоді – 14 років тому – були достатньо кваліфіковані, щоб отримати і План дій щодо членства. У 2018 році нас визнали аспірантами на вступ. У комунікації НАТО Україна, Грузія та Боснія і Герцеговина вже фігурують як кандидати на вступ. Те, що Україну розглядають саме як кандидата підтверджував у своїх заявах і генсек Столтенберг. Тому поле для маневру в плані НАТО дуже вузьке – де факто тільки запрошення до членства або з виконанням ПДЧ (але воно для нас вже дещо нерелевантне), або з а-ля 7 рекомендаціями ЄС, які ми отримали разом з кандидатством. І саме запрошення до членства може бути нашим планом-максимум на Вільнюський саміт НАТО наступного року (враховуючи, звісно, сприятливий хід війни і чітку траєкторію реформ в Україні). А до того заявка до НАТО може використовуватись в інших корисних для перемоги України цілях.

-І головне. Членство в ЄС не передбачає гарантій безпеки, як членство в НАТО. І попри те, що в деяких столицях ЄС не хотіли давати нам кандидатство не в останню чергу через страх ескалації Путіна, але членство в ЄС не передбачає жодних безпекових гарантій, на які колись наївно сподівались Швеція та Фінляндія, коли вступали до Євросоюзу. Як не крути, Стаття 42 Договору про ЄС, до якої любили апелювати ці країни, – це не стаття 5 Вашингтонського договору. У НАТО давно розуміють: найбільш безпеково вразливою країна стає у періоді між запрошенням НАТО почати процес вступу та власне моментом вступу до Альянсу. Саме тому з запрошенням до НАТО не поспішатимуть. Бо для них головне сьогодні – гарантії підтримки для України, а не гарантії захисту. Членство України в НАТО – це саме гарантії захисту. Їх будуть готові надати тільки ті країни, які допускають можливість залучення власних військових до війни. Але ми маємо чітко відрізняти настрої політичного істеблішменту від настроїв суспільства. І тут дуже важливо, що у США, наприклад, 73% американці висловились нещодавно в одному з опитувань за членство України в НАТО (серед демократів на рівні 80%) – розуміючи з поставленого питання, що це означає саме можливе залучення американських військових до війни. Тимчасові безпекові гарантії, які запропонувала група Рассмусена – це ті ж самі гарантії підтримки, а не захисту.

Отож, відмінностей значно більше, і вони значно суттєвіші. Але в напів панічні настрої впадати непотрібно: нехай це буде моментом визначення української влади. Українське суспільство однозначно визначилось щодо НАТО на початку цього року. Тепер потрібно добиватись моменту визначення щодо членства України з боку самого НАТО. І наша заявка за грамотного підходу може цей момент визначення прискорити і з боку НАТО. Для цього потрібно перемагати і переконувати: перемагати на полі бою і переконувати за столом переговорів. (Дещо дивно в цьому контексті було не побачити обговорення теми заявки на членство в НАТО у комунікації, яка була вчора за результатами зустрічей Єрмака з Салліваном у Туреччині (але так звані “гаранті безпеки” групи Рассмусена там були).

Ну і пам’ятати те, про що ми в Центрі “Нова Європа” повторюємо роками – крім військової взаємосумісності, має бути і хоча б базова політична взаємосумісність. Бо коли рівняємось на швидкий трек Фінляндії та Швеції, то не забуваємо, що ці країни в топах рейтингів найменш корумпованих держав і з правосуддям, до якого нема питань. Але навіть при такій готовності іхній супер швидкий трек вступу на практиці може зайняти приблизно рік.

Підпишіться на новини Центру "Нова Європа", щоб знати все першим!

Підпишіться на наш місячний дайджест, щоб нічого не пропустити!