Аналітика
Чому Україну варто запросити до НАТО
30 травня 2023, 09:04
автор:

Країни-члени НАТО, починаючи з Бухарестського саміту 2008 року, дотримуються позиції, що одного дня Україна стане членом Альянсу. Однак на практиці НАТО продовжує втілювати політику «стратегічної невизначеності». Чи наважився б Путін атакувати Україну, якби вона була членом НАТО? Навряд чи. Альянс має виправити фатальну помилку Бухареста і запросити Україну до членства в НАТО, запустивши відповідний вступний процес.

Чому участь України важлива для самого НАТО, чому Україну варто запросити до Альянсу та що відбудеться, якщо не запросити Україну.

ЧАСТИНА ПЕРША

Україна в НАТО – це …

… найкраща страховка від нових агресій Членство України в НАТО назавжди позбавить Росію навіть думки про нову агресію – Москва не відважиться на конфлікт із значно потужнішим Альянсом.

боєздатне підсилення для Альянсу Членство України в НАТО надзвичайно підсилить військовий потенціал НАТО. Українська армія – єдина на континенті має безцінний досвід ведення  реальної повномасштабної війни, до того ж із суттєво більшим за потенціалом та розміром супротивником. Україна як новий член НАТО стала би надійною опорою східного флангу Альянсу. Без України європейський компонент Альянсу буде значно слабшим.

безпечна відбудова України Лише членство України в Альянсі (або надійні двосторонні безпекові гарантії) спроможне забезпечити безпеку під час відбудови України. Відсутність таких безпекових гарантій суттєво обмежить коло інвесторів з демократичних країн, які разом із відбудовую принесуть до України найкращі бізнес-практики

приваблива фінансова пропозиція (deal) для НАТО Членство України в НАТО – дешевша опція, аніж постійні пакети фінансової та військової допомоги, які надають країни-члени впродовж останнього року і обіцяють надавати «так довго, як буде потрібно».

шанс  на демократичні перетворення в РФ Першим кроком до демократичної трансформації російського суспільства має бути  відмова від мрії про відновлення імперії. Україна як член НАТО – найшвидший спосіб похоронити таку мрію.

потужне свідчення того, що НАТО відстоює свої цінності. Рішення про членство здатне значно покращити імідж  НАТО як Альянсу, який захищає цінності та демонструє спроможність його країн-членів ухвалювати історичні політичні рішення

 

ЧАСТИНА ДРУГА

Запрошення України до НАТО пришвидшить завершення війни. Членство України в НАТО – геополітичний момент незворотності, який вказуватиме на те, що Україна вже не буде частиною «російської імперії» у жодній з її можливих реінкарнацій.  «Cтратегічна невизначеність»  щодо майбутнього членства України в НАТО мотивує Росію атакувати Україну знову та знову, щоб так чи інакше тримати її у своїй сфері впливу.

Непотрібно боятись ескалації – у ній найбільше не зацікавлений сам Путін. Ніхто так не зацікавлений у тому, аби війна  Росії проти України переросла у Третю світову війну, як Владімір Путін. Ледве справляючись зі Збройними силами України, у російської армії немає шансів у військовому протистоянні з арміями країн-членів Альянсу. Путін про це знає, і робитиме все для того, аби уникнути прямого конфлікту з країнами НАТО.

Немає жодних обмежень для запрошення нових країн навіть під час війни. Для запрошення України потрібна лише політична воля країн-членів Альянсу. Жодного переліку жорстких критеріїв для запрошення  нових країн не існує, як і формальних обмежень запрошувати під час воєнних дій. Згідно з Дослідженням щодо розширення НАТО 1995 року, рішення про запрошення тієї чи іншої країни до Альянсу відбувається в кожному окремому випадку (on a case-by-case basis)

Запрошення не означає негайного вступу. Навіть у випадку рекордно швидкої процедури вступу до НАТО Фінляндії процес зайняв майже рік. Відтак, запрошення України до НАТО не означає негайний вступ і, відповідно, негайні зобов’язання захищати Україну, задіявши статтю 5 Вашингтонського договору.

Україна досягла зовсім нового рівня взаємосумісності. Рівень взаємосумісності збройних сил України з НАТО на на сьогоднішній день не порівняти з рівнем взаємосумісності, який був до початку великої війни 24 лютого 2022 року (не кажучи вже про рівень взаємосумісності на момент Бухарестського саміту НАТО). Перехід на принципи та стандарти НАТО, а також на озброєння країн-членів Альянсу, відбувається у прискореному темпі.

Україна довела, що здатна стати опорою східного флангу НАТО. Своєю професійністю, відданістю справі і готовністю захищати не лише Україну, але і Європу загалом з її цінностями, Україна довела, що здатна стати опорою східного флангу НАТО. А також –  серйозно ослабити головного супротивника НАТО (Росія визначена як «найбільша загроза» згідно зі Стратегічною концепцією НАТО). Роль української армії у захисті європейського континенту лише зростатиме за умови більшої переорієнтації США з Європи на Азію.

Суспільства в країнах НАТО (NATO public) прихильно ставляться до запрошення України до Альянсу. Опитування, проведене компанією Kantar на замовлення Центру «Нова Європа», свідчить, що серед тих респондентів, хто визначився: 70% американців, 55% голландців, 53% італійців, 56% французів, 50% німців підтримують запрошення на саміті НАТО у Вільнюсі. Водночас кількість респондентів, які виступили проти запрошення, була надзвичайно низькою.. Як союз демократій Альянс повинен прислухатися до волі своїх громадян.

Членство України в НАТО обєднує українців. Майбутнє членство в НАТО – ідея, яка об’єднує всю Україну та має підтримку у всіх без винятку регіонах країни. Рекордні 82% українців підтримують членство України в НАТО, з них – 80% на Півдні та 72% – на Сході України.

Зміцнить моральний дух українців, деморалізувати росіян. Запрошення України до членства на етапі критично важливого контрнаступу суттєво зміцнить моральний дух українців. Водночас, такий крок спрятиме зменшенню мотивації серед російських військових, що може призвести до збільшення випадків здачі в полон та/або дезертирства.

Запрошення до членства – сигнал для інвесторів. Запрошення України до НАТО стане важливим сигналом для інвесторів, які розглядають можливість участі у повоєнній відбудові України, але бояться безпекових ризиків.

Сигнал для мільйонів українських біженців. Майбутнє членство України в НАТО –  сигнал для мільйонів українців, що в Україну безпечно повертатись, що також є підставою починати планувати своє майбутнє в Україні, а не за її кордонами.

Членство в ЄС підштовхує реформи, але не може гарантувати безпеку. Стаття 42.7 Договору ЄС не може бути замінником Статті 5 Вашингтонського договору НАТО. Не тільки тому, що процес входження України до ЄС апріорі вимагає суттєво більше часу, аніж входження до НАТО, але й через велике питання щодо того, які безпекові гарантії Стаття 42.7 в принципі передбачає.  Найкрасномовнішим підтвердженням цього аргументу є нещодавнє рішення Швеції та Фінляндії прагнути стати частиною НАТО.

 

ЧАСТИНА ТРЕТЯ

Що означатиме НЕзапрошення України до НАТО?

  • Росія де-факто збереже право вето на процес розширення Альянсу і отримає підтвердження того, що її політика – розв’язувати війни і окуповувати інші країни, щоб, зокрема, і не дозволити їм інтегруватись до НАТО – є ефективною.
  • Допоки Україна офіційно не запрошена до НАТО, у Путіна залишається мотивація атакувати Україну знову та знову з надією за рахунок неї відновити російську імперію нового зразка.
  • Не запрошення до Альянсу – це свідчення зневіри не лише в перемозі України, її спроможності повернутись до міжнародно визнаних кордонів, але й сумніви щодо того, що Україна в принципі вистоїть як суверенна держава. Навіть в умовах збереження впродовж певного часу територій під окупацією, можна знайти рішення щодо застосування ст.5 Альянсу (ця стаття не розповсюджувалась на окремі території навіть країн-засновниць НАТО як-то Гаваї та Гуам в США, чи Фолклендські острови Британії).
  • Незапрошення України до членства може порушити єдність між державами-членами НАТО: країни Центральної Європи, які сприймають членство України як гарантію власної безпеки, можуть піддатися спокусі створити новий власний міні-альянс паралельно з НАТО.
  • Країни-члени НАТО надішлють сигнал Кремлю, що членство України в НАТО використовується як розмінна монета на можливих майбутніх переговорах – підкилимна поступка, що ігнорує думку українців.
  • Реформа демократичного цивільного нагляду над збройними силами, як і інші реформи, так чи інакше пов’язані та імплементовані з огляду на амбіцію стати членом НАТО, будуть загальмовані.
  • Дискредитація Альянсу в очах українського суспільства, а також серед громадян країн-членів НАТО, які підтримують якнайшвидше запрошення  Києва до Альянсу.
  • Сигнал для інвесторів, які потенційно зацікавлені брати участь у відбудові України, що безпекові ризики залишаються високими і НАТО наразі не готове їх взяти на себе.

Повна версія матеріалу доступна англійською тут.

Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково збігається з позицією Міжнародного фонду «Відродження».

Підпишіться на новини Центру "Нова Європа", щоб знати все першим!

Підпишіться на наш місячний дайджест, щоб нічого не пропустити!