ВСТУП
Після голосування за довгоочікувану реформу освіти Київ постав перед дипломатичною кризою на європейському напрямку. Реформа, що має наблизити українську школу до європейських стандартів, обернулася загостренням відносин із низкою західних сусідів, співпрацю з якими ще нещодавно презентували як успіх української дипломатії. Одним із нововведень українського закону «Про освіту» стала зміна підходу до викладання державної мови у школах національних меншин. У МЗС знали про негативне ставлення окремих держав до запропонованих змін, однак, схоже, не були готові до тієї гострої дипломатичної реакції, яку спровокували мовні положення.
Для гарантування власної безпеки Україні життєво необхідна розумна та проактивна дипломатія, невід’ємною частиною якої є створення міцних регіональних альянсів. Непідготовлене комунікаційно та інституційно рішення не лише поставило під серйозний удар двосторонню співпрацю, а й призвело до появи всередині ЄС першого відвертого опонента України — Угорщини. Ця криза засвідчила відсутність в України стратегічного бачення розвитку відносин із сусідами, зокрема вирішення таких чутливих питань, як становище та права меншин, а також слабкість комунікації та координації Уряду та Верховної Ради.
У записці буде проаналізовано реакцію сусідів України на прийнятий закон, можливості для порозуміння та вплив конфлікту на діалог Києва з Брюсселем. Ключові висновки із аналізу «стрес-тесту» освітнім законом стали основою для вироблення рекомендацій для якісного оновлення відносин України з її сусідами-членами Євросоюзу.
Щоб завантажити PDF версію дискусійної записки натисніть тут.
Дослідження підготовлено за підтримки Чорноморського фонду регіонального співробітництва Німецького фонду Маршала (BST). Зміст дослідження є винятково відповідальністю Центру «Нова Європа» та не обов’язково відображає погляди Чорноморського фонду регіонального співробітництва. Забороняється відтворення та використання будь-якої частини цього дослідження у будь-якому форматі, включаючи графічний, електронний, копіювання чи використання в будь-який інший спосіб без відповідного посилання на оригінальне джерело.