Минуло більше року, як Україна отримала статус кандидата на членство в ЄС. А з ним і низку рекомендацій, які потрібно виконати для подальшого просування до членства.
Центр «Нова Європа» у партнерстві з низкою профільних аналітичних центрів та громадських організацій здійснили вже п’ятий незалежний моніторинг виконання Україною рекомендацій ЄС.
З результатами «Кандидат Check-1» (від 17 серпня 2022 року) можна ознайомитись тут, «Кандидат Check-2» (від 8 листопада 2022 року) – тут, «Кандидат Check-3» (від 1 лютого 2023 року) – тут, «Кандидат Check-4» (від 4 травня 2023 року) – тут.
ЗАГАЛЬНА ОЦІНКА: 8,1 балів (було 6,8 балів).
Оцінки експертів (за 10-бальною шкалою):
- Реформа Конституційного Суду – 6 балів (раніше 2 бали)
- Реформа ВРП та ВККС – 9 балів (раніше 8 балів)
- Антикорупція: САП та НАБУ – 8,5 балів (раніше 8 балів)
- Боротьба з відмиванням коштів – 6 балів (оцінка не змінилась)
- “Антиолігархічна реформа” – не оцінюється (раніше не оцінювалась)*
- Законодавство про медіа – 10 балів (раніше 9 балів)
- Законодавство про нацменшини – 9 балів (раніше 8 балів)
*Звертаємо увагу на методологію оцінювання! Від моменту надання Україні 7 рекомендацій у червні 2022 року виконання рекомендації №5 (антиолігархічна реформа) було фактично заморожене через відсутність висновку Венеційської комісії (ВК).
Лише у червні 2023 року ВК ухвалила висновок щодо «антиолігархічного закону» який виходить далеко за межі закону, що розглядався, та рекомендує провести системну реформу сфери конкуренції, яка за обсягом завдань не може бути втілена за кілька місяців.
З огляду на це, у “Кандидат Check-4” колегія експертів вирішила призупинити оцінювання “антиолігархічної” рекомендації та закликала Єврокомісію уточнити критерій. З того часу не відбулося жодних змін та усі аргументи колегії експертів лишаються актуальними, тому колегія експертів залишає відкликаною оцінку рекомендації №5 і закликає Єврокомісію та держави-члени ЄС не враховувати її під час оцінювання прогресу України.
Резюме імплементації 7 рекомендацій ЄС від Центру «Нова Європа»:
За понад рік імплементації Україна продемонструвала серйозний прогрес у втіленні проєвропейських реформ з середньою експертною оцінкою 8,1 із 10 балів.
Рекомендація №1. Реформа Конституційного суду. Необхідне законодавство ухвалено. Експерти коаліції “Кандидат Check” стежать за його впровадженням. Наступний крок – імплементація нових процедур із відбору суддів КСУ. Експертна оцінка зросла з 2 до 6 балів.
Рекомендація №2. Продовження судової реформи: ВРП і ВККС. Відновлено роботу Вищої ради правосуддя, завершено формування складу членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України. Експерти констатують технічне виконання рекомендації ЄС. Оцінка – 9 балів (вище на 1 бал).
Рекомендація №3. Антикорупція: САП та НАБУ. НАБУ, САП та ВАКС підтримують задану раніше високу активність у справах щодо топкорупції. Після шквалу критики відновлено електронне декларування державних службовців із поправкою про публічний доступ до декларацій. В експертів залишаються окремі застереження. Оцінка 8,5 (незначне зростання).
Рекомендація №4. Боротьба з відмиванням коштів. Залишаються застереження щодо законодавства, яке стосується статусу національних публічних діячів (ПЕП). У правоохоронному секторі Президент затвердив Комплексний план реформ органів правопорядку на 2023-2027 роки, однак його слабким місцем є те, що він свідомо розроблений для умов мирного часу. Чекає на затвердження План заходів із реалізації цього документа. Експертна оцінка не змінилася (6 балів).
Рекомендація №5. Антиолігархічна реформа. Венеційська комісія тривалий час не надавала свого висновку, що унеможливлювало навіть початок виконання Україною рекомендації ЄС. Лише в червні 2023 року ВК ухвалила висновок, який виходить далеко за межі закону, що розглядався. Колегія експертів закликає Єврокомісію та держави-члени ЄС не враховувати рекомендацію під час оцінювання прогресу України.
Рекомендація №6. Законодавство про медіа. Закон про медіа ухвалено ще торік. Зміни до закону про рекламу внесено в травні. Рекомендацію виконано. Оцінка – 10 із 10.
Рекомендація №7. Зміни законодавства про нацменшини. Внесено зміни в закон про національні меншини (спільноти). Враховано частину зауважень Венеційської комісії. Необхідні імплементаційні механізми закону. Очікується схвалення Державної цільової програми «Єдність у розмаїтті». Експерти високо оцінюють виконання рекомендації – 9 із 10.
Центр «Нова Європа висловлює подяку партнерам, які долучились до проведення п’ятого незалежного моніторингу імплементації рекомендацій ЄС:
- Мережі захисту національних інтересів «ANTS»,
- Центру протидії корупції (ЦПК),
- Фундації DEJURE,
- Європейській правді,
- Центру політико-правових реформ (ЦППР),
- Transparency International Ukraine (TI),
- Українському незалежному центру політичних досліджень (УНЦПД),
- Детектор медіа
Експерти, що брали участь у дослідженні:
- Михайло Жернаков, Нестор Барчук (DEJURE)
- Роман Смалюк, Євген Крапивін (ЦППР)
- Олена Галушка, Антон Марчук (ЦПК)
- Олександр Калітенко (TI)
- Сергій Сидоренко (“Європейська правда”)
- Юлія Тищенко (УНЦПД)
- Ганна Гопко, (ANTS)
Ця публікація підготовлена Центром «Нова Європа» в рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст публікації є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.